Thursday 27 December 2012

Konflik Nilai / Krisis Nilai...


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum semua.. Ni post yang kedua untuk hari ni.. Tetiba semangat nak tulis sebab I've got something to share.. ^^ 

Ok, in every post, there is some topic to talk about.. So, today I wanna write about 'Konflik Nilai' or 'Krisis Nilai'.. *Ni sambungan daripada topik yang dipelajari waktu kursus kat Grand Continental Hotel dulu... Do you know what is 'Konflik Nilai'? Situasi ni selalu sangat kita hadapi.. Boleh dikatakan norma dalam kehidupan.. Situasi ni selalunya berlaku antara 'senior' and 'junior' (kalau kat asrama), antara golongan tua dan muda, golongan profesional dan biasa, golongan lama dan baru, bahkan, antara kita dan ibu bapa pon boleh berlaku! So, have you got an idea what is 'Konflik Nilai' is all about?

Erm, I'm not sure about the EXACT meaning of it, but 'Konflik Nilai' berlaku apabila seseorang datang mengadu masalah kat kita, tapi kita tak nak selesaikan, MALAH kita meremehkan masalah yang dihadapi oleh orang tu..

Contoh 1 (situasi di asrama) :-
Junior : Akak, macam mana nak guna mesin basuh ni?
Senior : Alah, nak guna mesin basuh pon tak reti, takkan kat rumah tak ada
            mesin basuh kot? Tulah, mesti selalu harapkan mak atau bibik je yang buat kan? Hesh!


Contoh 2 (situasi di rumah) :-
Adik : Abang, tolong ajar adik buat kerja Sains ni.. Adik tak faham la..
Abang : La, yang tu senang je, takkan nak kena ajar kot. Cikgu kat sekolah tak ajar ke? *(hoho, yang tu kejam) =p

Contoh 3 (situasi di kedai telefon) :-
Mak : Amboi, telefon ni canggih sangat, macam mana nak tulis mesej?
Anak : Mak ni, itu pon tak tau..bla3.....
*(tak baik betul!)

(AMARAN : Jangan tiru contoh2 tersebut di mana-mana sahaja anda berada! Sungguh kurang sopan!)


Haha..itulah antara contoh 'Konflik Nilai' yang berlaku zaman sekarang.. Senang cerita, CONDEMN orang! Ha, antara sebab UTAMA berlaku 'Konflik Nilai' adalah kerana ketinggian pengetahuan dan keluasan pengalaman seseorang yang merendah-rendahkan kekurangan pengetahuan dan kecetekan pengalaman orang lain.... Tak baik tau buat camtu..Kedekut ilmu namanya tu... (hmm..kadang-kadang aku ada terbuat gak.. Tapi, manusia kan tak sempurna dan tak pernah terlepas daripada membuat kesilapan..) So, kalau dah sedar tu, hopefully janganlah diulang kesalahan yang sama lagi.. Sama-sama kita memperbaiki kesilapan diri dan berubah ke arah yang lebih baik.. Mudah-mudahan Allah mempermudah juga urusan kita.. Ameen... =)

That's all for today.. Adios~

No comments: